Poradnik - SZUKAM PRACYPowiadom znajomego o stronieDrukuj stronę

Znajdują się tu cenne informacje dla wszystkich tych, którzy chcą zmierzyć się z tematem "aktywne poszukiwanie pracy" a więc ... DO DZIEŁA !

Internet w służbie poszukiwaczy zatrudnieniaPowiadom znajomego o stronieDrukuj stronę

2010-09-08
Zachęcamy do przeczytania artykułu z Jobexspress.pl, z ktorego dowiesz się w jaki sposób posługiwać się internetem aby znaleźć wymarzone zatrudnienie.

http://www.jobexpress.pl/artykul/184/Jak-wykorzystac-Internet-do-zdobycia-pracy

 

Jak wykorzystać Internet do zdobycia pracy?

27.08.2010 | Poradniki

#

Przeglądając fora internetowe pod kątem problemów z otrzymaniem pracy zauważyłem, że frustracja, którą niesie brak pracy i problemy z jej znalezieniem to "samonapędzające się koło". Tak naprawdę nie musi być! Mimo, że rynek pracy jest dość nasycony, wciąż pojawiają się kolejne oferty. Często wystarczy nabrać odrobinę dystansu - nie wystarczy wysłać CV do kilku firm i czekać na odpowiedź, przejrzeć raz w na jakiś czas portale z ogłoszeniami i wykonać kilka telefonów. Poszukiwania należy traktować jak chwilową pracę. Potencjał i możliwości, które daje rozwój technologii komunikacyjnej w postaci Web 2.0 (rozwój zaawansowanych serwisów wspierających twoją komunikację
z otoczeniem) to szybka droga do wymarzonej pracy. Niepoprawny optymizm? - być może, ale to działa.
 

1. Social media to komunikacja, która następuje w dwóch kierunkach

 

Czytając tekst wyrabiasz sobie pewną opinię, czujesz określone emocje. Jeżeli go komentujesz – jesteś na dobrej drodze. Ewolucja, która nastąpiła na przestrzeni ostatnich kilku lat polega na zmianie modelu komunikacji
– obecnie nie jest ona już jednostronna, ale dwustronna. Internet to platforma, za pomocą której rozmyło się pojęcie nadawcy i biernego odbiorcy. Dziś jesteśmy aktywnymi odbiorcami, a często też nadawcami komunikatu. Treści spotykają się z komentarzami i opiniami. A każda publikacja w Internecie zostanie odnaleziona przez wyszukiwarki. Myślisz, że pracodawcy nie chce się „ googlować potencjalnych pracowników? – jesteś w błędzie! Tych kwestii dotyczyło badanie „Online Reputation in a Connected World” zrealizowane w grudniu 2009 r. przez Cross-Tab Marketing Services na zlecenie Microsoft. 70% rekruterów odrzuca kandydatów właśnie z powodu informacji dostępnych online. Co więcej, 75% respondentów wskazało, że w ich firmach obowiązuje polityka online screening. Do najczęściej wykorzystywanych źródeł online informacji o kandydatach należą: wyszukiwarki (78%), portale społecznościowe (63%), portale biznesowe (57%), strony internetowe kandydatów (48%) i blogi (46%) oraz mikroblogi (41%). Badanie zostało przeprowadzone w USA i mimo że europejscy pracodawcy są bardziej powściągliwi, pokazuje tendencję, która będzie się nasilać również na rodzimym rynku pracy.


Google.com, 123people i wyczajka.pl to najpopularniejsze portale sprawdzające aktywność danej osoby w sieci. Lepiej wyprzedzić przyszłego pracodawcę i sprawdzić, jakie treści dotyczące ciebie są ogólnodostępne. Jeżeli część z nich jest niezadowalająca, postaraj się skierować zainteresowanie w inne miejsca, opublikuj kilka artykułów w portalach dziennikarstwa obywatelskiego i skieruj na nie ruch korzystając z mikroblogów i portali społecznościowych. W sytuacjach skrajnych możesz poprosić administratora strony o usunięcie treści. Przejrzyj swoje zdjęcia i ludzi, których masz w kontaktach, oraz pamiętaj o ustawieniach prywatności. Dostęp do wielu informacji o Tobie może i powinien być zamknięty dla rekrutera. Niestety w wypadku Facebooka trzeba pamiętać
o tym, że nawet zmieniając swoje ustawienia prywatności nie ustrzeżemy się przed wyszukiwarkami - wystarczy,
że znajomy kliknie "udostępnij" i osobiste, ukryte zdjęcie zostaje upublicznione. PRZEJRZYJ SWOJE ZDJĘCIA! Oraz zastanów się zanim coś opublikujesz i czasem napisz inaczej lub wcale…


Użytkownicy Internetu, którzy zawsze biorą pod uwagę wpływ publikowanych treści na ich reputację:

 Badanie „Online Reputation in a Connected World” - Raport dostępny jest darmowo na stronie: www.microsoft.com/privacy/dpd/research.aspx

 

2. Korzystaj z portali pracy umiejętnie

 

W roku 2006 zaledwie 4% aktywnych na rynku pracy deklarowało Internet, jako główne medium, za pośrednictwem którego otrzymali pracę. Już w 2008 roku, było to 22%. Natomiast rok 2009 przyniósł rewelację, aż 44% respondentów, którzy przynajmniej raz zmieniali pracę, znalazło nową za pomocą Internetu (badanie Gemius „Rola Internetu w poszukiwaniu pracy”)

 

Na przestrzeni ostatnich 5 lat Polacy obyli się już z portalami pracy oraz wiedzą, jak wyszukiwać interesujące ogłoszenia. Liczne kontrowersje budzi jednak brak odpowiedzi pracodawców na przesłane aplikacje, oraz coraz częstsze pojawianie się ofert o drugim dnie, w których nie trzeba przesyłać CV, za to wymagają zdjęć całej sylwetki, w bieliźnie itp. Innym przykładem są ogłoszenia, kierujące do stron, na których trzeba zapłacić za dostęp do testu rekrutacyjnego lub oferowana praca okazuje się zaproszeniem do piramidy MLM, oferującej wątpliwej jakości produkt.

 

Szansą są małe, płatne portale pracy, gdyż weryfikują każde ogłoszenie (ponadto opłaty za wystawianie ogłoszeń zniechęcają nieuczciwych ogłoszeniodawców). Przy przeglądaniu darmowych portali należy zachować znaczną czujność. Założenie profilu i wypełnienie w nim danych pozwala obserwować, co „dzieje się z aplikacją” -wystarczy, że pracodawca ją zaakceptuje lub odrzuci, a informacja o tym automatycznie pojawi się w panelu kandydata. Można również umieścić CV w bazie, która jest dostępna dla pracodawców i uruchomić powiadamianie o konkretnych ofertach pracy. Ułatwia to również aplikowanie (wystarczy jedno kliknięcie) lub nawet ustawienie automatycznych aplikacji.
 

3. Jak Cie widzą, tak Cie rekrutują


Należy zdać sobie sprawę, że na bieżącym rynku pracy pracownik jest produktem, a od rozpoznawalności jego marki i posiadanych rekomendacji często zależy, czy otrzyma zaproszenie na rozmowę rekrutacyjną. Personal branding posiada jeszcze jedną świetną zaletę: pozwala headhunterom wypatrzyć specjalistę poszukiwanego
do określonego zespołu i zaproponować pracę często na lepszych warunkach niż ta, którą wykonuje w danej chwili. Jeśli chcemy zaistnieć w Internecie i dać się znaleźć, potrzebna jest strategia i wielotorowe działanie.


Dan Schwebal, guru personal brandingu wg Financial Times oraz autor bestsellera "Me 2.0." radzi: Musisz składać potencjalnym zainteresowanym obietnicę czegoś lepszego i wyjątkowego, wyróżnić się na tle innych użytkowników
– podkreśl swoje unikatowe cechy charakteru, otwartość, określony talent lub hobby. Czerp dobre wzorce rozglądając się dookoła. W jakich dyskusjach uczestniczą inni na portalach profesjonalnych lub jak prezentują swoje doświadczenie? Jeżeli jesteś artystą, sprawdź jak i gdzie inni udostępniają swoje prace online. Podkreślaj swoje silne strony, skup się na nich i daj je poznać innym.


Gdy rekruter wyszuka aktywność kandydata w sieci,50% zwróci uwagę na ogólnie dobre wrażenie, 39%
na potwierdzenie kwalifikacji zawodowych, 38% na kreatywność, 35% na dobre umiejętności komunikowania się, 19 % na dobre referencje i 15% na nagrody i uznania. Dlatego podstawowym działaniem jest założenie konta
w społecznościowych portalach profesjonalnych: Goldenline i Profeo oraz specjalistycznych wortalach branżowych (Np. dla PRowców jest przeznaczonyProto.pl, dla branży interaktywnej/marketingu - interaktywnie.com,
a dla logistyków np. society.e-logistyka.pl).


Najlepszy efekt przyniesie założenie eksperckiego bloga: „Poprzez staranny dobór tematyki, merytoryczności wypowiedzi można zbudować markę specjalisty czy eksperta. Stąd bliska droga by (można) zacząć budować swoją markę także w mediach (elektronicznych i tradycyjnych), jak też brać udział w konferencjach i także na nich zabierać głos. Obecność w social media, pod względem budowy swojego wizerunku to inwestycja długofalowa, tutaj nie odniesie się spektakularnych efektów, jeśli nic sobą się nie reprezentuje lub nie ma się nic konkretnego do zakomunikowania otaczającemu światu”. Podsumowuje Jacek Gadzinowski, ekspert od komunikacji, w wywiadzie dla Onet.pl.


Dla osób, które mogą pochwalić się dużą aktywnością w sieci, lecz nie prowadzą własnego bloga czy strony www, dobrym rozwiązaniem będzie stworzenie strony na portalu agregującym publikowane przez nas treści
(np. www.flavors.me).


Zacznij od czytnika kanałów RSS (np. google.com/reader) Subskrybuj co najmniej 10 blogów eksperckich lub wortali branżowych – dzięki temu będziesz na bieżąco otrzymywał informacje na tematy, związane z twoją profesją, bierz udział w dyskusji i bądź pomocny. Celem personal brandingu jest, żeby jak najwięcej osób zobaczyło twoje nazwisko w pozytywnym kontekście. To oznacza, że za każdym razem, kiedy umieścisz komentarz na blogu lub forum, przygotujesz prezentację lub projekt - podpisz się swoim imieniem i nazwiskiem! Wszystkie wypowiedzi, linkuj do swojej strony, bloga, CV online (do umieszczenia CV w sieci, możesz użyć na przykład: www.docs.google.com, www.slideshare.net i www.issu.com) lub profilu na odpowiednim portalu, gdzie znajdują się twoje dane kontaktowe i… daj się znaleźć!

flickr/cc by Garyhayes
graphic by Garyhayes flickr/cc

 

4. Social Networking


Za Wikipedią: Networking – proces wymiany informacji, zasobów, wzajemnego poparcia i możliwości, prowadzony dzięki korzystnej sieci wzajemnych kontaktów. Działania networkingowe polegają na obopólnym rekomendowaniu swoich usług, dzieleniu się wiedzą oraz udzielaniu pomocy, jeśli jest ona potrzebna.


Wśród wszystkich platform, bez wątpienia królem social networkingu jest Twitter. Ten niepozorny mikroblog (pozwala na publikowanie wiadomości o długości do 140 znaków) jest idealnym narzędziem do komunikowania
i odbierania wysoce spersonalizowanych treści, a tym samym nawiązywania kontaktów z osobami, które je publikują. Podstawą działań na mikroblogach jest systematyczność i otwartość na dyskusję. Zarzucanie ludzi informacjami o tym, że jest się w trakcie poszukiwań pracy jest bezcelowe. Wskazane jest przygotować indywidualną tapetę profilu, w której zresztą można dodać dodatkowe informacje o sobie, dobrym pomysłem jest umieszczenie w nazwie użytkownika jakiejś informacji na temat profesji. Obowiązkowo należy dodać
w polu „bio” kilka linijek na temat tego, czym zajmujesz się zawodowo i coś bardziej osobistego. To dodatkowo pomoże ludziom Cię wyszukać. Użytkownicy mogą przeszukiwać wpisy po temacie, jest to więc sposób, by stać się bardziej zauważalnym.


Na mikroblogach istnieje wiele kont/tagów, (np. #praca #kariera @microjobs), które informują o ofertach pracy dedykowanych dla konkretnego stanowiska, w konkretnej firmie czy regionie. Warto więc poświecić chwilę, wyszukaćje i dodać do obserwowanych, gdyż pewnie prędzej czy później pojawi się interesująca oferta pracy. Zanim zaczniesz umieszczać wpisy, wyszukaj liderów swojej branży (możesz to zrobić za pomocą wyszukiwania po tagach, np. #marketing, #Pr), firmy, dla których chciałbyś pracować i inne ewentualne kontakty zawodowe. Śledź je. Wiele firm, zwłaszcza z branż: marketing, public relations i IT, umieszcza na Twitterze wiadomości na temat wakatów.


Później zacznij umieszczać, „tweety” (czyli niedługie wiadomości – wpisy). Wyrażaj opinie na temat wiadomości, wydarzeń w branży i seminariów. Jeżeli ktoś, kogo śledzisz, mówi coś kontrowersyjnego lub interesującego, odpowiedz na wpis, zrób tzw. „Re-Tweet”, (czyli wyślij jego wiadomość tak, aby mogli ją zobaczyć wszyscy twoi znajomi - osoby, które obserwują twoje wpisy), lub wyślij do tej osoby bezpośrednią wiadomość.


Nie kryj się ze swoim bezrobociem - poinformuj jak największą liczbę znajomych, że aktualnie szukasz pracy. Być może wiedzą o wolnych miejscach pracy lub sami potrzebują pracowników. Niektórzy pracodawcy nawet nie zgłaszają nigdzie zapotrzebowania na pracownika. Wolą szukać wśród kolegów, sąsiadów i rodziny. Z mikroblogów korzystają też menadżerowie odpowiedzialni za rekrutację. Zwróć natomiast uwagę na czas posiadania konta na portalu, liczbę znajomych i interakcji rekrutera. Przedstawiana przez niego oferta pracy powinna linkować do poważnej strony, na której jest zamieszczona (strona firmowa lub portalu pracy).


5. Podstawowe zasady powodzenia


Zarejestruj się na minimum 3 portalach pracy o różnej specyfice. (np. pracuj.pl, jobexpress.pl i pracawsprzedaży.pl). Wypełnij na każdym konto, dodaj swoje CV do bazy i ustaw powiadomienia o interesujących ofertach. Wyszukiwarki ogłoszeń takie jak: www.Gowork.pl i www.jobleer.pl, są przydatne przy przeglądaniu ogłoszeń opublikowanych na reszcie portali.


Odwiedź oficjalne strony www firm, dla których chcesz pracować, Większość z nich posiada odpowiednią zakładkę, na której publikowane są wszystkie bieżące rekrutacje.


Załóż konto w profesjonalnych serwisach, społecznościowych (Goldenline/Profeo), bądź aktywny i pomocny. Zadbaj o wizerunek profesjonalisty, sprawdź grupy związane z poszukiwaniami pracy (Giełda pracy, praca).


Korzystasz z Twittera/BLIPa? Jeśli nie – zacznij!


Jeszcze raz: przejrzyj wszystkie swoje zdjęcia!

 

Piotr Rzebko

 


 

 

e-kapital.pl – platforma usług i wiedzy dla mikro i małych przedsiębiorstwPowiadom znajomego o stronieDrukuj stronę

2011-05-24
Platforma biznesowa dla mikro i małych przedsiębiorców E-kapital.pl, uruchamia usługę kojarzenia inwestorów z autorami projektów.

Grzechy główne kandydatów do pracy, czyli co można zepsuć?Powiadom znajomego o stronieDrukuj stronę

2012-10-10
Czasem żeby otrzymać zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną trzeba wysłać dziesiątki aplikacji. To najważniejszy test, od którego zależy, czy zdobędziemy wymarzone stanowisko. Dlatego warto się do niego przygotować.

Praca w Europie – jak się przygotować do wyjazdu?Powiadom znajomego o stronieDrukuj stronę

2013-04-18

Ze względu na bezrobocie i trudną sytuację ekonomiczną, coraz więcej Polaków – w tym młodych – decyduje się na wyjazd do pracy za granicę. Niezależnie od tego, czy to praca na stałe, czy też sezonowa, warto się do takiego wyjazdu przygotować, aby uniknąć ewentualnych rozczarowań czy wręcz kłopotów.

5 pytań, które ty możesz zadać rekruterowiPowiadom znajomego o stronieDrukuj stronę

2013-04-19
ZA GAZETA.PRACA.PL

Kandydatom wydaje się, że w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej ich zadanie polega wyłącznie na odpowiadaniu na pytania. Nie do końca. To dobry moment, by zadać kilka pytań rekruterowi. W ten sposób zrobimy nie tylko dobre wrażenie, ale i dowiemy się czegoś więcej o firmie. Oto kilka pytań, które na pewno musisz zadać na rozmowie.

 

Człowiek-orkiestra - jakie umiejętności warto posiadać bez względu na zawód?Powiadom znajomego o stronieDrukuj stronę

2013-11-05

Czy zastanawiałeś się kiedyś, które z Twoich umiejętności są uniwersalne i dotychczas przydawały Ci się w każdej pracy? A może warto zdobyć nowe? I nie chodzi tu o prawo jazdy, znajomość języka angielskiego czy pakietu MS Office. Ekspert monsterpolska.pl radzi, jakie kompetencje warto posiadać, aby zwiększyć swoje szanse na rynku pracy i być lepszym pracownikiem.

 Jaki jest pracownik idealny? Posiada odpowiednie wykształcenie, doświadczenie, zna języki obce, umie posługiwać się komputerem i zna konkretne programy. Jest również dyspozycyjny, punktualny, łatwo nawiązuje kontakty, umie pracować w zespole i pod presją czasu etc.

Jak Wykorzystać Pierwsze 90 Dni W Nowej Pracy ?Powiadom znajomego o stronieDrukuj stronę

2015-03-04
Serwis Meega wraz z partnerami przygotował krótki poradnik, dotyczący pierwszych dni w nowej pracy, dzięki któremu będziesz mógł rozsądnie zaplanować swój start w firmie, a także jak najlepiej wykorzystać 90 pierwszych dni nowej sytuacji.

6 sygnałów, że czas na zmianę pracyPowiadom znajomego o stronieDrukuj stronę

2015-03-04
Odczuwasz nieustanny stres z powodu pracy? Myśl o pracy przyprawia Cię o mdłości? Czujesz się zdemotywowany, wypalony, niedoceniony? Zanim dotrzesz do pracy stajesz się kłębkiem nerwów? A może denerwują Cię ludzie, z którymi pracujesz? Być może to czas na zmiany w Twoim życiu zawodowym. Czas spojrzeć prawdzie w oczy i zastanowić się czy można tak dalej funkcjonować? Jeżeli podane sygnały zabrzmią dla Ciebie znajomo, oznacza to, że właśnie nadszedł ten czas, aby obrać inna ścieżkę zawodową.

Jak napisać CV lepsze niż 95% kandydatów?Powiadom znajomego o stronieDrukuj stronę

2015-06-16

Badania pokazują, że masz tylko 6 sekund, aby zainteresować pracodawcę swoim CV. Większość kandydatów rzadko otrzymuje zaproszenie na rozmowy kwalifikacyjne. Dowiedz się jak napisać CV, które da Ci przewagę nad innymi i pozwoli szybko zmienić pracę.

https://interviewme.pl/blog/jak-napisac-cv-eyetracking

 

Rozmowa kwalifikacyjna – 7 najczęstszych błędówPowiadom znajomego o stronieDrukuj stronę

2015-06-16

Czeka Cię ważna rozmowa kwalifikacyjna? Jak nie zepsuć dobrego wrażenie i nie stracić szansy na atrakcyjną pracę? Zobacz 7 najczęstszych błędów, które kandydaci popełniają na rozmowach kwalifikacyjnych. Wyeliminuj je już dziś i znajdź lepszą pracę.

https://interviewme.pl/blog/rozmowa-kwalifikacyjna-7-najczestszych-bledow

Personal branding - co to jest?Powiadom znajomego o stronieDrukuj stronę

2016-02-17

Pojęcie personal brandingu pojawiło się w Polsce na przestrzeni kilku ostatnich lat. Popularny w anglosaskiej tradycji biznesu i budowania wizerunku zatacza u nas coraz szersze kręgi. Ze strategii personal brandingu, stosowanej głównie przez osoby publiczne, warto skorzystać budując swoją pozycję na rynku pracy. Starannie wypracowany i zadbany wizerunek profesjonalisty pomoże nam odnieść zawodowy sukces. Eksperci Monster Polska podpowiadają jak o niego zadbać.

Aby przyciągnąć pracowników o konkretnych umiejętnościach, firmy zwróciły się w stronę employer brandingu. To działania, których celem jest zbudowanie wizerunku danej firmy jako atrakcyjnego pracodawcy. Działy HR prześcigają się w pomysłach, mających na celu przyciągnięcie i zatrzymanie najlepszych kandydatów. Przyjazna pracownikom polityka firmy, elastyczny czas pracy, szkolenia i inwestowanie w pracowników, komfortowe biura, wyjazdy integracyjne – to tylko niewielki fragment elementów składających się na employer branding. Jeśli firmy dostrzegają potrzebę tego typu działań, pracownicy na konkurencyjnym rynku również mogą dbać o swoją markę.  

 

CV bez doświadczenia zawodowegoPowiadom znajomego o stronieDrukuj stronę

2016-05-18
Curriculum Vitae to nasz pierwszy kontakt z pracodawcą. Żebyśmy znaleźli się w gronie szczęściarzy zaproszonych na rozmowę, nasza aplikacja musi mieć w sobie TO COŚ!. Jak zatem napisać CV, skoro nie mamy wymaganego doświadczenia zawodowego lub nasze doświadczenie jest niewielkie (np. praktyki, staże, praca)?

Jak napisać CV, które spełnia oczekiwania anglojęzycznych pracodawców?Powiadom znajomego o stronieDrukuj stronę

2016-07-25
Jakie korzyści wyniesiesz z przeczytania artykułu?
  • zobaczysz przykład, jak dopasować CV do ogłoszenia o pracę po angielsku
  • dowiesz się, jakich angielskich zwrotów użyć, aby CV było profesjonalne
  • poznasz różnice w polskim CV i angielskim resume
  • artykuł jest napisany przez native speakera - dzięki temu podszkolisz swoją znajomość angielskiego
Biuletyn Informacji Publicznej ZUT
copyright(c) 2010 Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
al. Piastów 17, 70-310 Szczecin